Concert

De vermoeidheid van de dag eerder sloeg ongenadig toe bij het derde stuk. Het Concert voor twee klavieren en strijkersensemble BWV 1061 van J.S. Bach ging volledig aan mij voorbij. Zowel het eerste deel als het daarop volgende adagio en fuga, ik heb er nauwelijks iets van gehoord. Pas met het applaus schoot ik weer wakker. Gade vertelde me dat ik heel wat moois had gemist en dat de broers Jussen als solisten weer magistraal waren geweest. Gelukkig had ik hen in een eerder deel, BWV 1060, wel met een wakker oor kunnen volgen en genieten, zoals ik in het eerste stuk, de Serenata Notturna van Mozart, KV 239, met plezier luisterde naar de Amsterdam Sinfonietta. Ik was met Gade en een oude vriendin voor het eerst in de nieuwe Parkzaal van het Arnhemse Musis Sacrum. Kort daarvoor had in de krant gestaan dat er maar weinig over en weer bezoek was tussen de Nijmeegse en Arnhemse concert- en toneelzalen. Gade en ik zijn denk ik het tegendeel daarvan en zijn we op jaarbasis vaker in Arnhem dan in onze eigen stad bij de podia te zien. Maar zelfs dat is eigenlijk nog te weinig.
De nieuwe zaal beviel me qua uiterlijk maar weinig. Houterig, meer op functionaliteit dan op schoonheid gericht, maar de akoestiek was uitstekend. En daar gaat het in concertzaal toch uiteindelijk om Deze optredenden, het neusje van de zalm,  hadden daar profijt van. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat de zaal ongenadig is naar minder bekwame vertolkers.
De mooie klank van de zaal kwam helemaal tot zijn recht na de pauze. Ik was weer klaarwakker na de koffie en luisterde en keek geboeid naar de Sinfonietta, verstrekt met leden van Slagwerk Den Haag in Bartóks Muziek voor snaren, celesta en slagwerk. Vanaf onze balkonplaats hadden we mooi zicht op de noeste en klankvolle arbeid van de paukenist en andere slagwerkers. Vele maten rust, maar dan op het beslissende moment die bekkenslag of slag op de grote trom, die paar maten op de xylofoon. Luister- en kijkmuziek van de bovenste plank  van een gedreven ensemble. Ik bleef er gemakkelijk wakker bij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *