Beeldenstorm

Er lijkt een beeldenstorm in Nijmegen te waaien. Of misschien is het alleen maar en storm in een glas water die niet verder reikt dan de beide oevers van de Waal. Aan die oevers zijn recentelijk drie beelden geplaatst. Drie beelden die graag iconisch voor de stad zouden willen worden, maar die van zijn lang zal ie leven nooit in plaats zullen kunnen komen van de Stevenstoren, de Waalbrug of het beeldje van  Marieken van Nieumeghen op de Grote Markt. Dat is wat mij betreft duidelijk,
Het plaatselijke dagblad liet de drie beelden beoordelen door twee kunstkenners, althans zo werden ze door de krant geafficheerd. Hun mening is hier te lezen.
Nu kun je over heel veel het oneens zijn met elkaar, zeker als het over kunst gaat. Wat voor de een het summum van schoonheid en ontroering is, is voor de ander een te veel geprezen misbaksel dat alleen maar ergernis en verbijstering oproept. Overigens ook een te weinig geapprecieerde  functie van kunst.  Kunst, die als we Oscar Wilde mogen geloven en waarom zouden wij aan zijn woorden twijfelen, volmaakt nutteloos is.
Ik ga geen oordeel vellen over de kwaliteit van de kunstwerken. Niet over de Kaaisjouwer, niet over de Waterwolf, niet over Het gezicht van Nijmegen, een uitvergroot replica van een Romeins soldatenmasker. Van dat laatste beeld heb ik een klein afgietsel in mijn woonkamer staan. Van de andere twee kunstwerken zou ik zoiets niet aanschaffen en ook niet cadeau willen krijgen. Lijkt me voldoende commentaar.
Het krantenartikel over de drie kunstwerken heeft het nodige losgemaakt. Een hoogleraar die over veel een uitgesproken, maar niet altijd door mij gedeelde mening heeft op zijn Facebook pagina laat weinig heel van het beeld van de Kaaisjouwer, waar volgens hem het nodige aan mankeert. En dat niet alleen van het beeld maar ook van de maakster. Nog maar weer eens een keertje Oscar Wilde van stal gehaald: “Een criticus moet worden geleerd kritiek te uiten op een kunstwerk zonder enige verwijzing naar de persoonlijkheid van de auteur.
Ook de maakster van het beeld bijt van haar af en kwalificeert de door de krant ingehuurde deskundigen als “twee oudere heren die nog steeds gevangen zitten in hun prehistorische kunsthistorische bubbel”.
Ik ben benieuwd of er nog een vervolg komt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *