HannaH

In 1968 schreef ik als afstudeerproject een scriptie over het jeugdtheater als onderdeel van kunstzinnige vorming. Ik besprak daar de toen drie actieve zich op de jeugd richtende theaters. Leidinggevend in die jaren waren dat voor de dans Scapino, toen nog in Amsterdam gevestigd, voor het toneel Arena en voor de mime Carrousel. Bij die laatste had ik ook mijn 3e-jaarsstage gelopen. Ook besteedde ik aandacht aan het kunstzinnig vormingsbeleid van drie gemeenten te weten Enschede, Nijmegen en Eindhoven. Het is haast niet meer voor te stelen maar in die late jaren ’60 hadden deze gemeenten ook nog een actief uitvoerend beleid op dit gebied door het verzorgen van een aanbod aan met name het onderwijs. Receptieve kunstzinnige vorming werd dat toen genoemd. Daar was toen nog geld voor. De bomen leken de hemel in te groeien, maar de bomen zijn intussen gekapt en de hemel lijkt vaak verder weg dan ooit.
Maar er is nog hoop. In mijn stad floreert nog steeds de jeugdtheatergroep Kwatta en vanmiddag was ik bij de première van een zeer aansprekende productie van ‘Theater AanZ‘  Theater AanZ maakt sociaal-artistiek theater. Zij vertalen belangrijke maatschappelijk thema’s naar theatrale verhalen en geven spannende en lastige onderwerpen een podium. Ik zag hun nieuwste productie ‘HannaH‘. HannaH is de nieuwe interactieve theatervoorstelling over de universele angst voor ‘anders zijn’ waarin het zich bewust worden van vooroordelen en het wegnemen daarvan centraal staat. De voorstelling wordt in een ‘normale’ schoolklas gespeeld, die voor de première werd bevolkt door de premièregangers. Gade en ik boften dat wij hiervoor werden uitgenodigd want de voorstelling wordt buiten deze keer alleen in de beslotenheid van een klaslokaal gespeeld en vraagt een actieve deelname van het doorgaans jonge publiek. Maar zelfs nu in deze voor de voorstelling wat oneigenlijke setting kwam de boodschap luid en duidelijk over. In een uur tijd komen tal van (voor)oordelen aan de orde die zonder belerend te willen zijn de nodige aandacht krijgen. Theater AanZ mag trots zijn op deze productie. En was dit een recensie dan zou ik eindigen met *****.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *